HUOMIO! Trafin uusimmissa ohjeissa on määritelty katukäyttöön katsastettavien turvakaarien minimimitat!! Ohjeiden mukaan AKK/FIA sääntöjen mukaiset turvakaaret EIVÄT TÄYTÄ KATUKÄYTÖN MINIMIMITTOJA!!!!! NÄIN MYÖSKÄÄN FINESS KAARIEN MITAT EIVÄT TÄYTÄ TRAFIN OHJEITA!!! Tämän tekstin lopussa on ko. ohje.
Finess turvakaaripaketti katukäyttöön, ns. puolikaaret. Hintaan tulee kuvan mukaiset putket mallikohtaisesti taivutettuina. Putket ovat hieman ylipitkiä jonka-avulla voit säätää esim. pääkaaren paikkaa itsellesi sopivaksi. Putkien päät pitää itse sovittaa hitsausta varten. Hintaan kuuluu kaikki vahvikkeet ja korikiinnikkeet. Turvakaaret on valmistettu sääntöjenmukaisesta 40x2mm putkesta, paitsi pääkaari joka on 45x2.5mm putkea. Näin valmistettu turvakaaripaketti on n. 10-15kg kevyempi (40m kaariputkea) kuin yleisesti Suomessa käytetty 38x2.5mm kaarisetti.
Turvakaaria EI VOI LÄHETTÄÄ POSTIENNAKOLLA TAI MATKAHUOLLON ENNAKOLLA. Vain Paytrail maksu tai Collector lasku, ennakkolasku, tai maksu noudettaessa toimipisteestä ovat mahdollisia. Tämä näin koska kaaret toimitetaan rekkarahtina.
Kysy ennen tilausta onko haluamasi turvakaaripaketti varastotavaraa, vai Ruotsin toimitus. Huom. kotimaan toimitus ovelle tuotuna 65€ pitää ostaa erillisenä tuotteena, löytyy samasta valikosta kuin turvakaaret. Jos tuote ei ole varastotavaraa ja sinä tarvitset paketin nopeasti, Ruotsin toimitus 180€ joka pitää myös ostaa erikseen
Nämä turvakaaret toimitetaan aina Ruotsista, mutta voit saada ne samalla 65€ kotimaan rahdilla jos tilaus saadana yhdisteltyä muihin tilauksiin.
TRAFI MÄÄRÄYS:
3.6 Turvakaaren tai turvakehikon asentaminen
Ajoneuvon sisälle saa asentaa turvakaaren tai turvakehikon, joka ei haittaa ajoneuvossa olevien passiivisten turvavarusteiden toimintaa onnettomuustilanteessa eikä
kohtuuttomasti haittaa ajoneuvosta poistumista.
Turvakaaren ja turvakehikon pääkaaren tulee koostua yhtenäisestä putkesta, johon
liitetään muut tarvittavat putket yhtenäisellä saumalla hitsaamalla.
Turvakaari tai turvakehikko tulee kiinnittää ajoneuvon runkoon hitsaamalla tai itsekantavan korin pohjalevyyn vähintään neljästä pisteestä vähintään neljällä halkaisijaltaan 10 millimetrin ja lujuusluokaltaan 8.8 läpipultilla, jolloin tulee käyttää vähintään 3 millimetriä paksuja kooltaan 150x150 millimetriä olevia teräksisiä vahvikelevyjä pohjalevyn molemmin puolin. Turvakaaren tai turvakehikon putket tulee liittää pohjalevyn sisäpuolella käytettävään vahvikelevyyn yhtenäisellä saumalla hitsaamalla.
Kohdat, joissa kuljettaja tai matkustaja voi ajon aikana olla kontaktissa turvakaaren
tai -kehikon putkeen, tulee pehmustaa vähintään 5 millimetrin paksuisella pehmusteella.
Muun kuin alkuperäisen mukaisen turvakaaren on oltava vähintään 42 millimetriä
paksua ja vähintään 3 millimetriä seinämävahvuudella olevaa profiililtaan pyöreää
materiaaliltaan kylmävedettyä, saumatonta teräsputkea tai lujuudeltaan vastaavaa
putkea. Turvakaari tulee olla varustettu vähintään yhdellä ajoneuvon pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla pääkaaren (kuva 1, A) ylävaakaputkeen kiinnitetyllä
takavinotuella (kuva 1, D) ja pääkaareen pystyputkiin vaakaputken (kuva 1, B) korkeudelle kiinnitetyillä etuvinotuilla (kuva 1, C), jotka ulottuvat koko oviaukon pituudelle. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 850 millimetriä (kuva 2).